//
du leser...
Litteratur

Tre Mammut-titler jeg gjerne anbefaler

Avisen Dagen ba under årets Mammutsalg å anbefale noen bøker jeg fant viktige og gode. Her følger tre jeg selv ikke har hatt befatning med; Efrem/ Lengt  har to gode barnebøker om Maja Mill (den første bibliotekfavoritt blant barn i storskolen) og en svært interessant bok om Garborg som skapte høylydt debatt ved utgivelsen på Mammut i år – så utgitt på andre forlag anbefales:

Dagen skal komme med blå vind av Levi Henriksen

20130225-231409.jpg

Mitt første møte med forfatteren var hans julenoveller; morsomme og dyptpløyende.

Vår Levi fraskriver seg hverken sin tro eller oppvekst i pinsebevegelsen. I denne boka har bedehuset en sentral plass. Men han skriver ikke såkalt kristen, oppbyggelig skjønnlitteratur. Men dog så oppbyggelig – og så kristent. Dette er en forfatter som vil sine karakterer vel; litt pompøst sagt: Det finnes en allegori av død og oppstandelse i Levi Henriksens tekster. Eller med hans egne ord i Klassekampen: «Jeg har en moralsk grunntone, og ofte kretser tematikken rundt det gode og det onde. Jeg er ingen predikant, men bøkene mine handler om å søke frelse.»

Brev fra de troende av Jon Michelet

Sist jul skapte Bjørn Stærk furore med sitt avisinnlegg der han, som 20130225-230620.jpg
ateist, tok de konservative kristne i forsvar. Godt skrevet, men det viser også den ‘hype’ ting fort kan få i dag. Jeg kan ikke huske noen nevnte boka til Michelet i denne sammenhengen. Undertittelen er «Ei bok om tro og tvil» – og hvilken ærlig og varm bok! Michelet viser hvor mye samhandling han har hatt med sterkt troende mennesker gjennomi ulike fora. Og da han fikk kreftdiagnosen, fant han fram igjen brevene han hadde fått etter å ha blitt intervjuet i Vårt Lands «Min tro» – som ateist. I denne boka lærer vi å elske både brevskriverne og leseren, og alle dem de sympatiserer med. Det er ikke få.

20130225-230630.jpg

Gravlunden i Praha av Umberto Eco

Mange kjenner forfatterens roman I rosens navn, og filmatiseringen med Sean Connery i hovedrollen som munk. Som den, er også her et manuskript i fokus; denne gang «Sions vises protokoller». Romanen skal være både sjokkerende, humoristisk og elegant, kun hovedpersonen oppdiktet, og jeg har tillit til at Eco har lagt inn andre bærende stemmer enn Simoninis hat og antisemittisme – og dårskap. Tom Egeland, en annen forfatter som omhandler historien med respekt (også den kristne arv og kirken), har gitt romanen ros og kaller den rystende og «først og fremst en kunnskapsrik innføring i ekstremismens natur og et tidsbilde av Europa på randen av stupet.» Den gang, som nå – kan vi kanskje si … men kjempe imot.

Og om du skulle lure – avisen som spurte var Dagen.

Om Efremforlag

Forlegger Øyvind Lerø

Diskusjon

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

